Business Model Design and Innovation

For noen uker siden var jeg vitne til en av de råeste presentasjonene jeg har sett. Alex Osterwalder holdt et innlegg om Business Model Design and Innovation på et seminar i regi av BEKK Consulting her i Oslo. Steve Jobs og hans keynotes har lenge vært favoritter, men Apples CEO må nå se seg slått av den unge sveitseren med PhD fra University of Lousanne.

Hva er en Business Model?

Alex Osterwalder forklarer en Business Model – eller forretningsmodell på norsk – ganske enkelt som en oversikt over måten en selskap tjener, eller har tenkt til å tjene, penger. Han presenterer dette med 9 byggeklosser som tilsammen utgjør forretningsmodellen.

Slik presenterer Alex Osterwalder en forretningsmodell
Slik presenterer Alex Osterwalder en forretningsmodell

Alex Osterwalder legger ikke skjul på at dette er en vesentlig forenkling av komplekse modeller og problemstillinger, men det er allikvel interessant å se hvordan man kan analysere ulike selskaper og markeder med disse 9 byggeklossene:

  1. The value proposition of what is offered to the market;
  2. The segment(s) of clients that are addressed by the value proposition;
  3. The communication and distribution channels to reach clients and offer them the value proposition;
  4. The relationships established with clients;
  5. The key resources needed to make the business model possible;
  6. The key activities necessary to implement the business model;
  7. The key partners and their motivations to participate in the business model;
  8. The revenue streams generated by the business model (constituting the revenue model);
  9. The cost structure resulting from the business model.

Hvordan ser en Business Model ut?

Alex Osterwalder bruker en velkjent produkt for å vise hvordan en Business Model ser ut, nemlig Apples iPod:

Business Model Innovation

Så hvorfor skal man bry seg om Business Model Innovation? Flere bransjer gjennomgår enorme omveltninger, og blir aldri som før. Alle må studere sin egen bransje og sitt eget selskap for å se hva man kan gjøre for å møte konkurransen.

Alex Osterwalder foreslår 3 punkter å tenkte må når man skal drive Business Model Innovation:

  1. Kundefokus
  2. Pågående prosess
  3. Løsrivelse

Interessert i å lære mer om Business Model Innovation og Design? Les mer på Alex Osterwalders blogg business-model-design.blogspot.com eller følg ham på Twitter.

5 kommentarer om “Business Model Design and Innovation

  1. I think this is among the most important information for
    me. And i’m glad reading your article. But should remark on some general things, The site style is wonderful, the articles is really excellent : D. Good job, cheers

Legg igjen en kommentar