Jobbsøkerguiden Del 1 – Anbefalingsbrev og nøkkelkompetanse

Vi i GSA jobber aktivt for at tidligere elever ved grunderskolen skal stille sterkere i arbeidsmarkedet. Du har regelmessig mottatt invitasjoner og informasjon om rekrutterings-event og karrieredager. De følgende månedene vil vi nå fokusere på å hjelpe deg med å perfeksjonere jobbsøkerprosessen, med hovedvekt på CV og søknad. Vi er stolte av å presentere første avsnitt av:

Jobbsøkerguiden – Spesialdesignet for nettopp deg!

Denne utgaven av jobbsøkerguiden har vi valgt å ta for oss to elementer i CV’en, nøkkelkompetanse og anbefalingsbrev. To viktige deler som ofte blir nedprioritert og dårlig utnyttet av unge arbeidstakere.

Nå var du flink! En dissekrering av anbefalingsbrev

Du er ferdig på grunderskolen. Du har gjort det bra, og er full av kunnskap og motivasjon. Men du står uten jobb som mange andre i samme situasjon, og det kan ofte være frustrerende å vite hvordan man skal skille seg ut i mengden. Derfor oppfordrer jeg på det sterkeste å få tilsendt et anbefalingsbrev som du legger ved i CVen din.

Et anbefalingsbrev er et dokument du får fra en foreleser som blir et testament til kvalifikasjonene, egenskapene og utmerkelsene dine. Hensiktet med brevet er å gi leseren et inntrykk av hva du har studert og hvordan du var som elev. Et typisk anbefalingsbrev inneholder informasjon om studiet, skolen og om deg som student. Eksempelvis aktivitet i timen, ekstraarbeid, gruppebidrag, karakterer, andre utmerkelser, avsenderens personlige syn og en varm anbefaling. Se på det som en ”CV i CV’en”. Eksempel på brev:

Hva er vitsen?

  Mitt inntrykk er at de fleste har hørt om anbefalingsbrev fra amerikanske High-School TV-serier og bekjente i utlandet som søker skoleplass. I forrige uke fikk jeg høre av en tidligere klassevenninne på Grunderskolen, at hun hadde fått et anbefalingsbrev fra foreleseren vår (eksempelet over). Jeg hadde aldri tenkt tanken! Så utrolig genialt! Likevel dukket det opp de vanlige rasjonaliseringsspørsmålene:  ”Hva skal jeg med et anbefalingsbrev?”. ”Er ikke det kun for studenter som søker skoleplass i utlandet?” Etter å ha studert jobbsøkerprosessen lenge og referert med flere kompetente hjerner på området, konkluderte vi med at positiv omtale er alltid, vel, positiv omtale. CV’en skal være en saftig biff som rekrutterere elsker, og derfor er alt av anbefalninger viktig. Hvorfor tror du vi må ha referanser for eksempel? Nettopp. Bedre referanse skal man lete lenge etter, såfremt man har gjort en god jobb. Tiden du bruker på å skrive og sende en forespørsel, kan gi tilbake mangfoldige ganger på verdien av et bra anbefalingsbrev. Helst bør du spørre foreleseren om anbefalingsbrev de siste ukene av studiet, men så lenge de har deg friskt i minnet er det alltid en mulighet. Poenget er at du har ingenting å tape på å prøve! Om du er som meg og alle andre, tenkte man aldri over denne muligheten. Nå tenker du vel: ”han husker ikke meg?”, men hvordan vet du faktisk dette? Om dere oppretter en dialog så kan fort alle de tårevåte minnene strømme tilbake og du har nådd målet. Du tenker sikkert også at ”han har ikke tid til dette her?”, men i min erfaring ønsker de all suksess for sine elever. Så hva har du å tape? Ingenting… Og du har alt å vinne. Foreleseren har også i all sannsynlighet en mal liggende, så dette er ikke mye å be om.

X+Y= Hæ? Hvordan gå frem

  Det naturlige er å gå frem via e-post, og det er denne metoden vi skal ta for oss i denne delen.

5 punkter for ”great success”

  Under har jeg skrevet opp 5 punkter du bør ha med for å skrive et godt førstebrev. Du bør få med de fleste av disse punktene.

  1. Friske opp minnene og få de til å huske deg
  2. Fortell hvor du er i livet nå (anerkjenn påvirkningen foreleser har hatt på deg, som gir en naturlig følelse av betydning)
  3. Få frem at du er på jakt etter jobb og utvikling
  4. Påpek at du lærte så mye av undervisningen at du vil ha anbefaling
  5. Spesifiser hva du vil ha med i brevet

1. Fellestrekk – Få de til å huske deg!: Tenk tilbake om dere hadde noen felles interesser eller samtaleemner som ble tatt opp på jevnlig basis. En type humor, samtaleemner, eller noe i den sjangeren. ”en tone” for å si det på godt norsk. Viktigheten ligger i å finne referansepunkter slik at han/hun husker deg med en gang. 2. Hvor du er i livet nå: Fortell kort om hvor du er i livet. Hvordan foreleser har påvirket livet ditt og at du har tatt en eller flere spesifikke elementer fra undervisningen og satt det i praksis. Dette kan ofte være utrolig hyggelig for foreleser å høre. Det er en grunn til at de er lærere og det er ikke de skyhøye lønningene… 3. Få frem at du er på jakt etter jobb og utvikling. Ikke stress med at du har vært arbeidsledig i to år, men heller vinkle det mot at du streber etter grunderlivet. Hensikten er å vise at du ikke står i startgropa, men heller er på aktiv jakt etter å komme i gang. 4. Du lærte så mye av undervisningen at du vil ha anbefaling: Få inn dette punktet, og vær konkret når du spør, at du ønsker en anbefaling fra han/hun. Si at du har hørt lignende historier om at andre har fått varme anbefalinger fra sine favorittlærere og dette har hjulpet veldig i jobbsøkerprosessen. Anbefalingsbrevet kan være det lille ekstra som kan sikre drømmejobben. 5. Hva du vil ha med: Skriv spesifikt hva du gjerne vil ha med. Eksempelvis: –          Hvem læreren er –          Om skolen –          Hovedrammer rundt pensum og praktiske oppgaver –          Ekstra aktivitet og deltagelse –          Personlige bemerkninger –          Karakterer –          Om det er noe annet foreleser vil legge til Gi de litt frie rammer til å operere, slik at de ikke føler at det er en tvang, men heller en ydmyk forespørsel fra en takknemmelig elev.

Nøkkelkvalifikasjoner: Yay or Nay?

  Når man står på tampen av en jobbsøkerfase, er det naturlig å undersøke guider og snakke med bekjente som kjenner til prosessen. Ofte stiller man spørsmålet om hva man skal, og skal ikke ha med i CVen, og ofte dukker spørsmålet om nøkkelkvalifikasjoner opp. Svaret man oftest får tilbake da er: ”man trenger det ikke, men det er fler og fler som begynner å bruke det”. Mye hjelp der eller hva? 😉 Jeg har sendt en versjon uten, og en versjon med nøkkelkvalifikasjoner til mange av mine kontakter innenfor rekruttering i alle nivåer av bedriftsnorge og fått en klar tilbakemelding: Nøkkelkvalifikasjoner er gull! Få arbeidssøkende skjønner hva hensikten med nøkkelkvalifikasjoner er, samt hvilken verdi en egentlig kan tilby i denne delen av CVen. Nøkkelkvalifikasjoner er en kritisk konklusjon av din CV, presentert fra et personlig syn. Men hva skal man ha med? ”hvem er det profesjonelle jeg?” er svaret man skal finne frem til. Samtidig må man også passe seg for at man holder det kompakt og kun tar med det mest essensielle. Den eneste hensikten nøkkelkvalifikasjoner er at kontaktpersonen sitter igjen med et profesjonelt og godt inntrykk av deg, så man treffer både det personlige og profesjonelle hos personen som mottar CVen din. Denne delen av CVen kan også være meget behjelpelig om man har begrenset erfaring eller kompetanse, siden man stiller med litt ”ekstra ammo”. Først vil jeg gjerne dele med dere et eksempel på nøkkelkvalifikasjoner som jeg hjalp en venn av meg med å skrive på sin CV: ”I de ti årene jeg har vært i arbeidslivet har jeg funnet meg naturlig tiltrukket til jobber der jeg er i personlig kontakt med mine klienter. Folk beskriver meg som veldig sosial, lett å jobbe med og en naturlig leder. Jeg er meget god til å kommunisere og er notorisk kjent for mestring i å forholde meg til de som mange definerer som ”vanskelige” mennesker. Det å bygge tillit med de jeg omgås er noe jeg har satt som første prioritet og jeg behandler enhver kunde som en potensiell livslang klient. Jeg er ansvarsfull, målrettet og stiller særdeles strenge krav til meg selv. I tillegg er jeg vant til å jobbe under strenge tidsfrister og finner meg selv i å trives i miljøer med mye impulser. I alle mine jobber har jeg gått langt over min arbeidsbeskrivelse for å sørge for å nå målene som er satt, og har en genuin interesse i personene jeg omgås. I tillegg til dette har jeg en enorm sult for ny kunnskap og erfaringer, og ser på livet som en læringsprosess og søker konstant etter muligheter for selvutvikling.” Nå tenker du kanskje: ”For en klyse?”, men sett deg i situasjonen til en som leter etter akkurat denne type ansatt. Jeg kommer også tilbake senere om hvordan man tilpasser CVer til forskjellige stillinger, og denne teksten er designet spesifikt mot en salgslederstilling. Min venn fikk jobben som heltidscoach og teamleder J Lærdommen jeg vil dere skal ta ut av denne teksten er at man skal skrive et helhetlig, godt inntrykk av deg i en arbeidssituasjon.

A special little snowflake!

For å gå frem for å skrive en god kvalifikasjon, er man nødt til å først kartlegge sine arbeidsvaner, kompetanse, kunnskaper og generelle positive oppnåelser og erfaringer. Nedenfor finner du noen enkle spørsmål du kan stille deg for å kartlegge dine egenskaper:

  1. Hva er mine absolutt beste egenskaper en arbeidsgiver får når de ansetter meg?
  2. Hvilke arbeidsplasser har jeg hatt og hvilken variasjon har jeg jobbet ut i fra?
  3. Har jeg noen gang gått over min arbeidsbeskrivelse for å oppnå et mål?
  4. Hva vil bedriften tjene mest penger på av mine egenskaper?
  5. Hvordan ville mine kolleger beskrevet meg?
  6. Finnes det en gjennomgående tråd i det folk gir meg personlige tilbakemeldinger på? (ambisiøs, kunnskapsrik, målrettet, arbeidshest etc…)
  7. I hvilket område stiller jeg sterkest? (Eksempelvis: vanskelige mennesker, tunge deadlines, unge/eldre etc…)
  8. Har jeg noen meritter? (f.eks. månedens selger eller noe i den kategorien)
  9. Hva har motivert meg i tidligere jobber?

10.  Hva er mitt brennende begjær? Skriv dette gjerne opp i stikkordsform etter hvert punkt, før du igjen trekker ut de viktigste punktene som du skriver en tekst ut ifra. Gå gjerne igjennom dette med den personen som kjenner deg best, slik at du kan få bekreftet alt du har kommet frem til. Man må være helt og holdent ærlig når man skriver, slik at man ikke gir feil inntrykk. Sannheten kommer for en dag uansett. Når det kommer til oppbygging og struktur, så hold det kort, konsist og bruk store ord. Pass også på at hver eneste setning har en mening og ikke gjentar seg selv. Ha tankegangen ”dette skal gi dem et helhetlig inntrykk av meg” i bakhodet hele veien. Nøkkelkvalifikasjonene plasseres rett under personlig informasjon, slik at det er det første intervjueren leser før de går videre til dine spesifikke jobber. Dette er det første øynene til intervjueren trekkes mot på CVen. Hensikten er at de har allerede et inntrykk av deg før de leser videre, og resten av CVen skal være et testament til nøkkelkvalifikasjonene. Når du så har skrevet ferdig så vil jeg på det sterkeste anbefale at du viser den til en eller flere andre personer som kan gå igjennom den med deg. Sørg også for at den er hundre prosent rettskrevet. I neste nyhetsbrev kan du lese om hva du IKKE bør ha med i CVen! Stay tuned! Lykke til! Tom Haugeplass

5 thoughts on “Jobbsøkerguiden Del 1 – Anbefalingsbrev og nøkkelkompetanse

Legg igjen en kommentar

