«Hva gjør du hvis de tilbyr deg jobb?»

Kort om meg; Anita, 24, utdannet i Drama- og Teaterkommunikasjon ved Høgskolen i Oslo, startet mitt eget teaterfirma ett år ut i utdannelsen, ble mer og mer interessert i businessaspektet og mindre og mindre interessert i teateraspektet, søkte og kom med på Gründerskolen San Francisco 2009.

Tidlig 2009

Spørsmålet fra kjæresten min kom mens jeg satt hjemme i den koselige leiligheten vår på Uranienborg og fylte ut visumsøknaden til USA.  Bare et par måneder tidligere hadde jeg fått den fantastiske beskjeden om at jeg var kommet inn på gründerskolen, og at jeg skulle tilbringe sommeren i California.

«Hva gjør du hvis firmaet du skal ha internship i tilbyr deg en jobb?» Jeg så på ham med et «nå er du innmari teit og overengstelig kjæreste»-blikk, før jeg lo. «Slapp av – det kommer ikke til å skje.» Jeg skal innrømme at jeg hadde en tre sekunders hva-hvis tankerekke. Men nei. Sånne ting skjer bare ikke.  Tanken var fort glemt.

Juli 2009

Noen uker inn i internshipet – sommeren hade hittil vært helt fantastisk! Jeg jobbet beinhardt, men det var utrolig spennende, og jeg lærte nye ting hver eneste dag.  Firmaet mitt, Faculte, skulle ansette en Customer Relations Manager, og jeg hadde spurt om å få være med på prosessen for å observere fra “den andre siden”. Et par dager før intervjuene sa sjefen min – kun ment som en spøk – at dersom ingen av kandidatene var gode nok, så fikk de ansette meg isteden. I motsetning til spørsmålet fra kjæresten, så ville ikke den kommentaren glemmes.

16. Juli 2009

Etter at første intervju var over fortalte sjefen min meg litt om hva de så etter av utdannelse, personlige egenskaper og erfaring. Og så fant følgende samtale sted:

Mark: You’re smiling – what are you thinking about?
Me:  I guess I am… I was wondering… I am trying to… Argh. What would it take for me to get this job?
Mark: Really? Haha. How about this: Sit in on the rest of the interviews and tell me you can do a better job.

Så da gjorde jeg det.

Neste ettermiddag var det offisielt, og jeg begynte prosessen med å søke visum, lete etter leilighet, si ifra til venner og familie at jeg ikke kom hjem til høsten – og ikke minst advare kjæresten om at han må slutte med å stille sånne spørsmål…

Mars 2010

Snart ett år senere – og jeg er fremdeles i San Francisco. Jeg bor i en kul, sentral liten leilighet, har masse fantastiske venner, jobber lange dager men elsker det jeg gjør – og fremdeles lærer jeg nye ting hver eneste dag! I November måtte vi si opp begge selgerne og markedsfører, pluss halve teamet av utviklere. Men jeg beholdt jobben (noe må jeg ha gjort riktig!) og overtok dermed et helt lite hav av oppgaver. I dag er noen av mine “hatter”; Customer Relations Manager, Project Management, Quality Assurance, Sales Rep, Web Developer, Web Designer, UI Advisor/Designer, Community Manager, Blogger, User Advocacy, Online User Acquisitions, Marketing Communications – osv. Jeg har lært et utall av dataprogrammer som jeg for ti måneder siden ikke visste fantes. Jeg har fått en fullkommen selvstendighet – og masse ansvar. Jeg er en av fire i lederteamet, og har på mystisk vis blitt en uunnværlig brikke i firmaet. Akkurat nå sitter jeg og ser gjennom listen over norske gründerskoledeltakere for å velge ut neste års interns. Alt er fremdeles fullstendig overveldende!

Det har vært en fantastisk reise, et herlig eventyr – og det er på langt nær over.

Til slutt vil jeg gjerne legge til at den nevnte kjæresten fremdeles er kjæresten min, han tar en doktorgrad i Sverige/Hellas, og er dermed ikke hjemme i den koselige leiligheten på Uranienborg han heller. Den er lånt bort til en venninne – men står klar til oss når vi bestemmer oss for å vende snuten hjemover. Visumet mitt løper ut mai 2011, og hva som skjer da… Hvem vet?

Besøk gjerne bloggen min for å lese mer om mine små og store eventyr. Og hvis du er i ferd med å søke eller gjøre deg klar til å reise ut med gründerskolen – gled deg!!

6 kommentarer om “«Hva gjør du hvis de tilbyr deg jobb?»

  1. Jeg er stolt av deg, Anita! Det høres utrolig fett ut. JEG VIL! (Og forhåpentligvis skal jeg jo også. Kanskje møtes vi igjen i San Francisco rundt sommerstid neste år.)

  2. Henger meg på Kim Joar – kjempebra og tøft gjort, Anita! Vi er nok en hel gjeng med GS´ere fra SF09 som også lengter tilbake og er småmisunnelige på deg som fikk denne fantastiske sjansen. Du er kjempeflink!

  3. Kim Joar og Brit – takk! Og takk for at dere gjorde sommeren så bra, uten det hadde jeg aldri turt å bli! ❤

Legg igjen en kommentar

