Mentor-illustrasjon

Verdien av å ha en profesjonell mentor

En av de mange fordelene ved å være GSA-medlem er at man får tilgang til å delta gratis på et mentorprogram. GSAs samarbeidspartner, Polyteknisk Forening (PF), stiller med dyktige mentorer i programmet; dette har tidligere vært personer på adm.dir.-nivå, som er vant til å jobbe med mennesker og vet hva det vil si å være en mentor. GSA-styret vil bistå i matchingen mellom den enkelte mentor og mentee i starten.

Mentor-illustrasjon

En erfaren mentor kan hjelpe deg med å utvikle og fremme din karriere. Et sterkt forholdet mellom mentor og menteer/adepter er bygget på samarbeid og engasjement for den faglige eller personlige utviklingen av deltakere på begge sider. I det typiske forholdet mellom deg og mentoren fungerer mentoren som en god samtalepartner — men mentoren kan også spille andre roller: coach, rådgiver, nettverksbygger eller veileder.

Årets mentorordning sparkes snart i gang og for at du skal få et innblikk i hvordan det er, hadde vi et kort intervju med tidligere mentee Jan Helge Maurtvedt, som deler sine erfaringer med GSA-medlemene:

– Hvordan vil du beskrive erfaringen du har med bruk av mentor?

 Jeg har ved flere anledninger brukt mentor aktivt som en uavhengig sparringspartner til å sette meg yrkesmessige mål som er fornuftige og realistiske. Det har vært viktig for meg har vært at jeg eier relasjonen og bruker den aktivt, og at mentor stiller gode spørsmål.

– Hva har du lært mest av fra mentoren din?

 Evnen til å stille spørsmål som får meg til å tenke. Og ikke minst har jeg lært mye om kommunikasjon – mitt viktigste fokus.

– Hva er den største verdien fra mentorprogrammet du benyttet deg av?

Refleksjon og bevissthet rundt egne mål.

– Har det vært noe du lærte tidligere via mentorprogrammet som nå fortsatt har påvirkninger på dine hverdager?

Ja, jeg jobber smartere og mer systematisk innen flere områder, men spesielt innen kommunikasjons-temaet. Jeg jobber mye med å se hvordan ulike handlingsmønster medfører ulike reaksjoner hos motparten og klare å bruke dette til å oppnå ekstraordinære resultater.

«Jeg setter stor pris på GSAs tilbud om gratis mentorordning» sier Jan Helge som avslutter med , «Det anbefales sterkt for andre GSA-medlemmer!»

Er du klar for å være en mentee? Hvis du kan svare «JA» til én eller flere følgende uttalelser, er du en god kandidat til GSAs mentoringordning:

  • Jeg er ansvarlig for min karriere mål og ville dra nytte av en mentor veiledning for å lage en plan for suksess.
  • Jeg er klar til å lytte, men jeg er også klar til å dele mine ideer så det er et «gi-og-ta» forhold.
  • Jeg er klar for objektive tilbakemeldinger å vurdere nye ideer og nye tilnærminger foreslått av mentor min.
  • Jeg har realistiske forventninger for min mentor forhold. Ingen er perfekte og gode relasjoner tar ærlighet, innsats og tid.
  • Jeg er opptatt med skole og arbeid, men jeg er klar til å gjøre en innsats for min fremtid ved å kommunisere med mentor min.


Et engelsk ordtak beskriver godt verdien av å ha en mentor: «Exploring the questions brings more wisdom, than having the answer.»

Ønsker du å få din egen mentor? Send mail til mentor@gsa.no med dine spørsmål eller for å melde deg på. Opplegget er helt gratis og helt ærlig: veldig bra!

En kommentar om “Verdien av å ha en profesjonell mentor

Legg igjen en kommentar

