Hvordan møte investorer

Gründer på jakt etter kapital?
-Her er hvordan du bruker nettverket ditt til å finne start-up investorer

Det absolutt største hinderet en gründer må overkomme er å sikre nok kapital til å drifte selskapet i tidlig fase og til å kunne gjøre nødvendige investeringer. Penger på forretningskontoen tillater at du som entreprenør kan fokusere fullt og helt på å utvikle ideen din – det lar deg rekruttere de menneskene du trenger, investere i det utstyret du har behov for og ikke minst det kan kjøpe deg tid.

Dog, et av de viktigste rådene når det kommer til kapitalinnhenting er:
Ikke vær desperat.

Start arbeidet med å identifisere og pitche til investorer lenge før selskapet faktisk trenger pengene, og sørg for å holde de potensielle investorene «varme» ved å gi dem oppdateringer når selskapet når sine målsetninger. Slik viser du fremdrift knyttet til ideutviklingen, og indirekte beviser du teamets verdi og gjennomføringskraft.

Det kan selvsagt virke en smule skremmende å skulle ta kontakt med pengesterke, dyktige forretningsfolk før man føler at man har noe særlig å vise frem, men dette kan likevel være en av de smarteste tingene du gjør. Det er en velkjent sak at kapitalinnhenting tar tid, og det å la investorer bruke tid på å bli kjent med deg, teamet og produktløsningen vil kunne sikre en raskere prosess når dere faktisk har behov for mer kapital. Det kan likevel være lurt å ha begrepene «under promise» og «over deliver» litt i bakhodet – ikke lov noe dere ikke kommer til å klare, legg dere heller litt under, slik at dere kan komme med gledelige nyheter hvis alt går som ønsket.

Så hvordan går du frem for å skaffe investorer?
Her er noen hovedpunkter:

1) Forberedelse: 

Først av alt, identifiser ideens såkalte “value proposition”. Hvilke verdier skal du levere til dine kundesegment (eks: pris, fart, design eller service). Videre, gjennomfør en grundig markedsundersøkelse – er det virkelig behov og ønske for denne produktløsningen i markedet?

Tenk at denne ideen er noe du kommer til å bruke mye tid på i tiden som kommer, både fritid samt tid til familie og venner vil innskrenkes. Det må derfor være et betydelig markedspotensiale og en ide du brenner for.

Lyst til å sjekke ut markedspotensiale samtidig som du får inn penger til tidlig utvikling? – Da kan crowdfunding være noe for deg.

Formuler så en forretningsplan hvor du redegjør for punktene over samt hvordan du skal tjene penger, altså selskapets forretningsmodell. Markedsstørrelse, konkurransefortrinn, team, budsjett og risikofaktorer er nøkkelord som du må kunne svare på i forretningsplanen.

Husk at du i møte med investorer skal overbevise disse om å satse sine penger på selskapet, ikke kjøpe selve produktløsningen. Juster pitch og skriftlig presentasjon deretter. Det er også avgjørende å avklare selskapets exit-strategi: Når og hvordan kommer investorene til å få avkastning på sin investerte kapital.

Videre er det viktig å være tilstede på nett slik at investorene kan sjekke ut nettsiden din i ro og mak. I dag er det relativt lett å sette opp en nettside –WordPress f.eks. er en fin plattform å bruke og helt gratis. Sjekk ut Themeforest om du har lyst på mer avanserte themes, prislapp ligger på 50-200 kroner.

2) Identifiser potensielle investorer: 

Først: Lag en liste over folk du kjenner som har et stort nettverk.
Neste: Lag en liste over personer du gjerne ønsker å komme i kontakt med (investorer eller andre nøkkelpersoner).

logo-proff

Videre: Benytt Proff.nos nettverksøk for å finne hvilke personer det utvidede nettverket ditt er i kontakt med.

Her er hvordan du bruker gjør det:
a) Skriv inn navn på deg selv eller en av dine bekjente på venstre side
b) Skriv inn navn på investoren du ønsker å komme i kontakt med på andre siden
c) Automatisk vil Proff identifisere de personene du kan gå gjennom for å nå investoren
d) Så er det bare å starte jobbingen med å få en introduction

3) Tren opp elevator pitchen din:

Så enkelt som det enn kan høres, investorer ønsker å investere i løsninger som kundene vil ha. Hva er det unike med ideen din? Hvorfor vil kundene kjøpe denne i stedet for konkurrentens løsning? Hvorfor er dere som team bedre rustet til å utvikle denne ideen enn noen andre?

Både en produktforklaring på 1-2 setninger og en pitch på 90 sekunder bør sitte.
Øv!

Øv så mye at du ikke blir for seriøs eller for nervøs, men helst klarer å slappe av. De beste pitchene er de som ikke føles som en pitch, men mer som en interessant diskusjon om nye muligheter. Hensikten med en slik kort presentasjon er å vekke interessen til investoren, slik at han ved en senere anledning vil ønske å møtes for å høre mer. Ikke bekymre deg for at du ikke får fortalt alt i den første pitchen, det er heller ikke meningen.

4) Start nettverking:

Introduksjoner:
Beste måte å treffe utvide sitt nettverk på er å bli introdusert. Investoren vil være ekstra lydhør når introduksjonen kommer fra noen han kjenner og stoler på. Så her er det bare å sette i gang og spørre – verste du kan få er et nei og mange vil nok synes det er fint å kunne hjelpe et gründerselskap.

I denne prosessen er det også fritt frem for å bruke LinkedIn og andre sosiale media, men vær klar over at det er mye lettere å ignorere forespørsler fra disse kanalene.

Nettverking:
Dersom du ennå ikke har rukket å utvikle mange kontakter i næringslivet kan det være lurt å i stedet oppsøke steder hvor man kan utvide sitt nettverk. Det finnes flere mer eller mindre formelle møtesteder, eventer og organisasjoner som jobber for å hjelpe start-ups i Norge. 

Ring din lokale Innovasjon Norge-avdeling eller Connect Norge og hør med dem om de kjenner til arrangementer som skal gjennomføres, inkubatorer du kan kontakte eller om de vet om investorer som kunne være interessert.
Gå på business og gründer-events for å identifisere potensielle investorer i ditt nærmiljø og for å treffe andre gründere og nøkkelpersoner. Fortell hva du jobber med og spør om de kjenner til noen som kan hjelpe deg. Rett og slett, prøv å treffe flere av de «rette» menneskene som kan introdusere deg til investorer. Dess flere som kjenner til hva du driver med, dess flere er det som kan introdusere deg for den rette investoren. Mange potensielle investorer er dessuten selv tidligere gründere som er interesserte i nye ideer innenfor sitt felt, og disse kan hjelpe deg videre selv om de ikke nødvendigvis satser pengene sine på deg.

Cold calls:
Du trenger selvfølgelig ikke vente på en introduksjon for å henvende deg til investorer. Mange investorer ønsker bedre og større case flows og gode forretningsideer vil alltid være velkomne. Profesjonelle venture-selskap er intet unntak, og en kikk på nettsiden til Norsk Venturekapitalforening kan gi deg en pekepinn på hvilke VC-aktører som kan passe for deg. Send en kort e-post hvor du spør om et møte, og legg ved executive summary som i korte trekk beskriver teknologien, markedet og teamet.

5) Første møte:

Igjen, vær forberedt. Ha gjort deg opp en mening om hva du ønsker å få ut av møtet – vil du kun lufte ideen for investoren, eller trenger du kapital umiddelbart? I så fall, hvilken verdsetting ser du for deg? Og hva skal du bruke pengene til? Fokuser på den økonomiske muligheten for investoren, hva får han igjen ved å investere i ditt selskap? Hvilke exit og avkastningsmuligheter ser du for deg? Forbered deg godt både til de spørsmålene du tror du kan få og de du håper du ikke får.

Det er også lurt å ha tenkt igjennom hva du lurer på selv. Hva er neste steg i prosessen? Ønsker de å investere alene eller med en co-investor? Hvem skal lede prosessen med å finne denne co-investoren? Er det sannsynlig at de kan og vil være med på senere kapitalinnhentinger i selskapet?

Og til sist, slapp av – husk at dette ikke er din eneste sjanse til å få inn kapital til selskapet. Det kommer alltids flere sjanser!

Lykke til!

Vil du vite mer om hvordan man pitcher en investor og starter og driver en suksessfull gründerbedrift, sjekk ut filmene under:

How to find an angel investor:

Startup Advice: Inside Tips from Expert Entrepreneurs: 

Behind the launch: How to court startup investors:

Advertisements

One thought on “Hvordan møte investorer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s