Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) og hvordan selskaper kan forbedre sin ranking i søkemotorer

– en kort innføring i SEO’ens verden

Nettsiden er i dag selskapenes ansikt utad, og hvordan innholdet på nettsiden presenteres, hvor mye “mat” og informasjon som finnes, hvilke ord man bruker og hvordan ordene brukes, er bare en liten del av aspektene rundt SEO (Search Engine Optimization). SEO omfatter alt fra hvilke ord som brukes på nettsiden, til hvordan andre nettsider linker til nettsiden.

Søkemotorer, sosiale medier, sideinnhold og merkevarer styrer hvordan kunder og bedrifter i dag kommer i kontakt med hverandre via nettet. Dette har gjort markedsføring bedre for alle og det har aldri vært lettere å finne det vi er på leting etter eller innhente informasjon som er nyttig. Samtidig er det er lett å dele noe når positive ting skjer… og når de ikke gjør det.

Det er en fordel at nettsidens innhold er strukturert slik at hovedsøkemotorer som Google, Bing og Yahoo! forstår det. Det er uheldig om siden ikke blir funnet via søkemotorer eller innholdet ikke blir tatt opp i databasene. Da går selskapet glipp av de utrolige mulighetene som er tilgjengelige for nettsteder som er synlige via søk. SEO er med andre ord «en metode vi kan bruke for å øke relevant trafikk fra søkemotorer og inn til en spesifikk nettside”

De selskapene som utfører SEO vil ha en stor fordel i forhold til besøkende og kunder. Avhengig av din tid, ditt engasjement, vilje til å lære og kompleksiteten på nettstedet ditt, må selskapet selv bestemme om det trenger en ekspert for å håndtere dette.

Formuleringer kunden bruker i søk

Si at nettsiden du skal lage er for et selskap som selger varmepumper. Google Keyword Planner er et nyttig verktøy for å se hvilke ord folk søker på og hvordan de formulerer seg når de søker i søkemotorer som Google, Bing osv. Sørg for å velge riktig land og språk. Søkeordene rangeres etter høy, middels og lav. Du kan selv skrive inn varmepumpe i søkefeltet. Da vil det under, komme opp mange forslag til formuleringer som er mest brukt av søkerne. Da vil det være lurt av deg å ta i bruk noen av disse formuleringene i teksten du skriver, f.eks panasonic varmepumpe.

«A sentence should contain no unnecessary words, a paragraph no unnecessary sentences, for the same reason that a drawing should have no unnecessary lines and a machine no unnecessary parts.»
– Mr. William Strunk

Fokuser på innholdet

Det handler om å skrive nyttig innhold som kunden vil sette pris på, som gir respons og fører til en handling.Kontaktforespørsel, kjøp, eller deling via sosiale medier er her ansett som en handling.

Bruken av sosiale medier har eksplodert, og disse kanalene bør man benytte seg av. Tenk som Apple når du skriver om det du skal selge. Begynn med hvorfor kunden trenger dette, hvordan dette gjør hverdagen bedre for kunden og til slutt hva produktet eller løsningen er.

Behandling av søkeord

Si at nettsiden du skal lage fortsatt er for et selskap som selger varmepumper. Er du heldig, eier du domenet http://www.varmepumpe.no. Dette ville gitt deg en stor fordel for å komme høyt opp i søkemotorene, men vanlige triks du kan følge er disse:

  • Sørg for at siden heter «varmepumpe»
  • Gjenta ordet i overskrift 2, f.eks. «Luft til vann varmepumpe»
  • Lag en god og beskrivende tekst (minimum 300 ord per side) og sørg for at du bruker ordet varmepumpe i ca. 3 % av teksten. (Ikke stjel tekst fra andre nettsider, dette merkes lett i Google)
  • Om det er spesifikke steder i landet markedet ditt er, er det også viktig å nevne disse stedene, f.eks. varmepumpe i Akershus.
  • Bruk nøkkelordet i URL-en om det er mulig
  • Lister og punkter påvirker ikke søkemotorenes rangering av ditt nettsted, men gjør det enklere for dine lesere å skumme og lese ditt innhold.
  • Bruk større skrift på nøkkelordene dine, dette gjelder spesielt for Bing.
  • Meta-tittel og meta-beskrivelse er teksten som dukker opp i søkeresultatene. Dette kan du styre SEO-messig. Meta-tittelen bør være på maks 70 tegn, og beskrivelsen bør være på maks 160 tegn. Se eksempel.
  • For å sjekke hva som er bra og hva som kan forbedres på nettsiden kan du besøke seorch.eu/ og skrive inn URL’en til nettsiden. Du vil da få en full analyse. Ettersom du gjør endringer kan du gå inn igjen og sjekke om noe har endret seg til det bedre.

Bruken av bold, understreking og kursiv

  • Om teksten om varmepumper inneholder noe som er spesielt viktig, er det en ypperlig anledning til å sette den setningen i bold, slik at det blir det første leseren ser i teksten når man skumleser.
    Se eksempler på bruk av bold under:
    1) En varmepumpe flytter varme fra et sted med en gitt temperatur til et annet med høyere temperatur. Vi er spesialister på varmepumpe i Akershus.
    2) En varmepumpe flytter varme fra et sted med en gitt temperatur til et annet med høyere temperatur. Vi er spesialister på varmepumpe i Akershus.I eksempel 2, vil det bli mye uregelmessigheter i lesingen om det blir for mye av bold-tags. Google vil også skjønne at du er desperat i å komme høyt opp på søkemotorer når dette gjentar seg i nesten annenhver setning.
  • Kursiv skrift har en rekke bruksområder i tekst. Titler på bøker, tidsskrifter, aviser osv. I websammenheng brukes de som oftest i navn, billedtekster og eksempler. Kan derfor brukes i varmepumpe siden det er et navn på en gjenstand.
  • Overdreven bruk av kodene <strong> og <em> gjør teksten vanskelig å lese, fordi leseren må finne ut hvorfor ordene er viktig, og hvis det er mange forekomster vil deres visuelle betydning reduseres.
  • Ved å bruke både bold og kursiv på samme ordet, vil ikke det ha noe større innvirkning, så da er det bedre å bruke bare bold.
  • I noen tilfeller kan man bruke disse taggene sammen for å få fram at man ønsker å understreke noe i den siterte teksten: Tom sa: «Noen ganger er forsterket stil nyttig å bruke
  • Sørg bare for å utheve dine søkeord i brødteksten med “bold“ eller “kursiv“, men ikke overdriv. Det vil bare virke mot sin hensikt.
  • Understreking på nettsider betyr tradisjonelt at det som er understreket er en lenke. Derfor bør man aldri bruke understreking i webtekster for å utheve ord.

SEO-modellen

Bilder med relevant tittel

Både filnavnet på bildet og bildetekst påvirker om Google kan se bildet eller ikke.

Bilder sier mer enn tusen ord, men det har også en rolle i jobben med SEO.  Om du setter inn et bilde som heter IMG000456.jpg skjønner ikke Google hva det er bilde av. Om du endrer navnet på bildefilen til panasonic-varmepumpe-t-cap.jpg og laster det opp på nytt, vil Google plukke opp dette bildet og skjønne hva det faktisk er bilde av.

Ikke bruk bilder fra Google da disse er beskyttet av opphavsrett. Det finnes egne nettsteder der du kan kjøpe store flotte bilder f.eks. http://www.thinkstockphotos.com.
“Husk at Google ikke er lett å lure”

Black Hat og White Hat SEO

Disse begrepene kommer fra hackerverdenen. White Hat er betegnelsen for teknikker som er i tråd med søkemotorenes egne anbefalinger, mens Black Hat ofte benytter seg av smutthull i søkemotorenes algoritmer, og dermed bryter med deres anbefalinger for riktig bruk av SEO.

Ved Black Hat SEO benytter man seg av avanserte og aggressive metoder som ikke søkemotorene alltid setter like stor pris på, og som kan resultere i at nettstedet ditt blir usynlig fra søkemotorene. Metodene er mange, men et eksempel kan være å gjemme søkeord, slik at de ikke synes på siden, men at søkemotorer likevel plukker disse opp.

Typisk er sort skrift på sort bakgrunn eller hvit skrift på hvit bakgrunn. Mer avanserte teknikker kan brukes via CSS-koding som er helt vanlig å bruke på nettsteder, men som også kan brukes til å ”spamme” søkemotorene. Disse kan man finne om man leter godt nok. Black Hat er ikke ulovlig, men det er ikke å anbefale, siden søkemotorene blir smartere og smartere.

Følg med på rangeringen din

Ved å se på målinger av aktivitet og hvordan kundene beveger seg på siden, har man nyttig informasjon som kan anvendes for å utbedre nettsiden. Man kan finne klare årsaker som gjør at man klatrer oppover i søkemotorene, eller det stikk motsatte. Men vær tålmodig, for det vil ta litt tid før den SEO-endringene sprer seg på nettet. Følg med og søk i Google for å se om du dukker opp på de ordene du har optimalisert for.

Her er en sjekkliste for SEO-arbeid, om du ønsker å prøve deg på SEO selv.

Kilde: moz.com

Forfattet av: Linda Therese Myrvang, 2014

Reklamer

2 kommentarer om “Søkemotoroptimalisering

Kommentarer er stengt.