Fra Gründer til Google og LinkedIn, og tilbake til Gründer

Vi tok en prat med Håvard Nyberg, som nylig startet opp Precis Digital i Oslo (www.precisdigital.no). Precis Digital er et digitalt markedsføringsbyrå, hvor innsikt til – og målbar effekt av – markedsføringen til annonsører står i sentrum. Håvard jobber nå med å få på plass 5-6 personer med interesse for Precis Digital sin nisje; web-analyse og data dreven markedsføring.

Starter opp i Norge
Starter opp i Oslo
Det å kunne ha stor innflytelse og samtidig jobbe med det du brenner for gir meg enorm motivasjon til å stå på.

Håvard står i spissen når selskapet nå starter opp i Norge. Den 29 år gamle trønderen har i flere år jobbet for Google og LinkedIn, før han flyttet hjem for å gjøre noe har tenkt på lenge, nemlig starte for seg selv.

– Erfaring som er gull verdt

Etter flere år i Google tok Håvard ferden videre til LinkedIn. Håvard har lenge vært tett på innovasjonsmiljøer, og ved å jobbe for store internasjonale selskap har han skaffet seg et nettverk som har kommet godt til nytte i prosessen med å starte selskap.

«Å jobbe i Google og LinkedIn har vært gull verdt. I selskapene fikk jeg mulighet til å utforske hva jeg virkelig brenner for, samtidig som jeg fikk stiftet mange bekjentskaper med folk som brenner for det samme. Å kunne dra veksel på disse menneskene i oppstartsfasen har vært veldig viktig.»

Kjent med gründer tilværelsen

Håvard er ikke ukjent med å starte for seg selv. I 2010 starten han opp en egen barbeque restaurant / bar med country preg, før han tok veien over til Dublin og Google.

«Jeg har alltid vært fasinert av å skape verdi, og det å kunne ta beslutninger som direkte påvirker hvor bedriften skal i fremtiden. Det å kunne ha stor innflytelse og samtidig jobbe med det du brenner for gir meg enorm motivasjon til å stå på. Samtidig blir man kjent med vanvittig mange dyktige mennesker og lærer nye ting hver dag»

– Et enkelt valg

Selskapet, Precis Digital, ble startet opp i Sverige for et par år siden. Selskapet ble opprinnelig startet av Christoffer Lötebo, Robin Cavonius, og Jakob Wallsten, tidligere kolleger og kompiser av Håvard fra tiden i Google. Når Håvard ble tilbudt jobben med å starte selskapet i Norge var valget enkelt.

«Når vi ble enige om å bygge opp dette selskapet i Norge, var valget enkelt. Precis Digital drives i dag som et partner-foretak med noen av de mest talentfulle menneskene jeg har jobbet med i min karriere så langt. Når selskapet nå er i Sverige, Danmark og Norge gir det oss en unik mulighet til å bistå kunder både lokalt og på nordisk nivå. Samtidig er dette noe jeg brenner for og har arbeidet med lenge.

Vi sitter på unike produkter og tilbud innenfor digitalmarkedsføring, og består blant annet av et av de beste webanalyseteamene jeg kjenner til i Europa. Nå gjelder å få kommet i gang og få annonsører til å virkelig ta mulighetene som digitalmarkedsføring gir. Vi videreutvikler våre tjenester og software hele tiden, og det er spennende for min del å ha kontroll på hva vi skal tilby her i Norge.»

Hva vil du si er hovedutfordringen som gründer?

«Hovedutfordringen er nok å samle det rette teamet. Hvis det er én ting jeg har lært gjennom mine år i typiske Silicon Valley selskaper som Google og LinkedIn, så er det at det er teamet – og ikke nødvendigvis faktorer som etterspørsel – som er det som avgjør om du oppnår suksess i den digitale økonomien. Det er jo en liten klisje, men samler man de riktige menneskene, og får de til å dra i samme retning er det utrolig hva man kan oppnå. Vi er jo heldige nok til å jobbe i en bransje som beveger seg i en voldsom fart, og det er utrolig motiverende å få lov til å være en del av å bygge et team her i Oslo.»

Hva er så planen for 2015?

«Vi håper å bli minst 5-6 personer med en spesiell interesse for webanalyse og data dreven markedsføring så snart som mulig. I tillegg satser vi på å knytte til oss kunder og andre bedrifter som brenner for det samme som oss selv.»

