Fra genetiker til viking!

Andreas @ Superhero Scramble

Vi har snakket med Andreas Dietzel, initiativtakeren for Viking Race. Han har en akademisk bakgrunn i molekylær genetikk og var på Gründerskolen i Boston, våren 2006.

I løpet av Gründerskolen og oppholdet i Boston oppdaget jeg at forretningsutvikling og gründer-tankegang falt meg veldig naturlig. Jeg har en akademisk bakgrunn i molekylær genetikk der ord som salg og markedsføring var som å banne i kirka, men innså etter Gründerskolen og videre utdannelse innen entreprenørskap at alt jeg manglet var en ide jeg kunne brenne for før jeg kunne sette i gang.

Forretningsideen «Viking Race»

Vi arrangerer rett og slett hinderløp for ungdom og voksne i skogen.

Forretningsideen til Viking Race er en «ny» type fysisk utfordring som vi mener det er stort behov for i vår stadig mer stillesittende hverdag. Vi arrangerer såkalte Obstacle Course Races (OCR) der vi tar med folk tilbake til tiden der løping, krabbing, hopping, klatring og bæring av tunge ting var en naturlig del av hverdagen. Vi arrangerer rett og slett hinderløp for ungdom og voksne i skogen. OCR, er som så mye annet, kjempestort i utlandet, ledet av globale aktører som Spartan Race og Tough Mudder. Viking Race er den største norske aktøren, og vårt mål er å få folk opp av sofaen og ut i skogen. Vi har et lavterskel 5K-løp som alle kan fullføre, et tøffere 10K-løp med tøffere hinder (blant annet isbading), også jobber vi mot en halvmaraton-versjon i 2016. 5K er den desitert mest populære versjonen hittil.

Vårt mål er å få folk opp av sofaen og ut i skogen!

Det magiske punktet

Jeg og co-founder Ena Babic startet planlegging i mai 2012 og opprettet et DA samme høst. Etterhvert fikk vi med oss flere partnere og opprettet AS rett før vår første event i 2013. I år kommer vi til å kjøre events nummer 4, 5 og 6 men vi som sagt er fortsatt i bootstrapping-fasen. Neste fase blir «leap of faith»-fasen der en av oss slutter i vår fulltidsjobb og gjør Viking Race 80 timer i uka isteden for å jobbe for noen andre 40 timer i uka.

Vi må treffe det magiske punktet mellom nok antall deltakere og nok sponsorer til at vi kan ta ut nok cash til å lønne i hvertfall en av oss – derfra kommer Viking Race til å eksplodere. Vi er i en typisk Catch 22 situasjon nå der vi må bli større slik at en av oss kan jobbe fulltid, men en av oss må jobbe fulltid for at vi skal bli større.

Hadde jeg ikke hatt kone og barn å forsørge så hadde jeg skaffet meg deltiddsjobb som gulvvasker, bodd i et bøttekott og jobbet med Viking Race resten av tida.

De største utfordringene er alle «nei» og stengte dører

Men som Gründer, gir man seg aldri. De 9 nei man får er verdt det ene ja-et. En annen utfordring er team-sammensetting. Vi kjørte en «If not you, then who? If not now, then when?»-tilnærming, så vi består av folk som vil bringe den internasjonale OCR-trenden til Norge. Vi hadde spart oss for mye bry om vi på teamet hadde hatt en med eventproduksjon bakgrunn, en med online markedsføringsbakgrunn og en med et bra nettverk innen trenings- og sportsbransjen i Norge – men alt vi manglet av kunnskap veier vi opp med entusiasme, og vi lærer alt vi trenger å kunne mens vi går.

Fornøyde deltakere

Den største oppturen må være kombinasjonen av de få «Ja» og «kanskje» vi fikk sammen med vel gjennomført første arrangement. Selv de vi fikk «nei» av kontaktet vi igjen hver gang vi hadde kommet et lite steg videre, så vi endte opp med førstevalgene våre til slutt når det gjaldt en del av samarbeidspartnerene. Første arrangement med 500 fornøyde deltakere var ekstremt stort for oss som aldri hadde arrangert et 60 meter gateløp engang. 5 kilometer terrengløp i skibakker med hinder ble en stor suksess med Aftenposten, Dagens Næringsliv og TV2 Nyhetene på plass!

Gründerskolens betydning

Det Gründerskolen gjorde for en forvirra genetiker som meg var å vekke min iboende interesse for entreprenørskap – jeg er usikker på om jeg hadde funnet min interesse for forretningsutvikling hadde det ikke vært for GS. En av de første dagene i Boston så holdt professoren i Entrepreneurial Management en intro-presentasjon til entreprenørskap og gründere som var basert på filmen The Matrix – den presentasjonen gikk rett hjem hos meg!

Denne nyoppdagede interessent gjorde at jeg studerte enda mer entreprenørskap på Boston University, gjennom et veldig bra internasjonalt program – etter det ble jeg ansatt i et management consulting-firma i Boston som spesialiserte seg på biotech, og det var en veldig bra skole for en som hadde null bakgrunn i økonomi, finans, strategi, osv. Gjennom den stillingen fikk jeg så tilbud fra Innovasjon Norge om å være rådgiver og hjelpe norske biotech-bedrifter inn på det amerkianske markedet.

– Dersom du ble invitert på lunsj med administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, hvilket råd ville du gitt henne og ledelsen i Innovasjon Norge i deres arbeid med gründere?

Fantastisk spørsmål, spesielt siden jeg allerede har hatt denne muligheten!

Jeg nevnte bl.a. at unge og ambisiøse Innovasjon Norge-ansatte må opp og frem (les: meg selv og en del andre). Det er mange internt som virkelig brenner for entreprenørskap, disse må få lov til å skinne og gis mer frie tøyler til å hjelpe norske gründere.

Videre nevnte jeg at rådgivningstjenestene må markedsføres bedre utad. Hos Innovasjon Norge i Oslo sitter rådgivere som er eksperter på immaterielle rettigheter (IPR) som veileder gründere i hva kjerneverdien i din bedrift er, om den bør beskyttes og hvordan (patent, varemerke, design, know-how, forretningshemmeligheter, osv). Eksperter på internasjonale handelsregler finnes også (om du ikke vet hva FCA er under Incoterms og ikke vet hva remburs er så ta kontakt med dem før du sender varer ut av Norge).

En annen ting jeg nevnte var at Innovasjon Norge må slutte med «top down efforts». At det ikke må være kommiteer og utvalg som sitter på bygget i Akersgata og finner opp den ene og den andre strategien eller satsningen. Man må ut og høre med norsk industri og norske gründere på hvordan Innovasjon Norge best kan hjelpe. På meg så virker det som dette arbeidet er godt i gang! #drømmeløftet

Dietzels råd til nye gründerskolestudenter

Hvor enn du skal, ikke bli sittende hjemme, gjør lekser og se på filmer på PCen. Kom deg ut og bli kjent med de lokale og andre gründere – lær av disse! Skal du til Boston så er det stor sjanse for at du vil jobbe for et firma som holder til på Cambridge Innovation Center eller MassChallenge – på de to stedene finnes det masse bra folk! …også, gjør lekser!

Skrevet av Linda Therese Myrvang, styremedlem i Gründerskolen Alumni

One thought on “Fra genetiker til viking!

Kommentarer er stengt.