– I stedet for å NAVe brukte jeg tiden på å skrive forretningsplan

silje-landevåg-get-inspired

Vi har intervjuet GSAer Silje Landevåg angående oppstarten av den suksessfulle nettbutikken Get Inspired. Selskapet ble etablert i 2009 og har et mål om å omsette for 60 millioner kroner i 2015. 

Jeg møtte et tøft jobbmarked da jeg var ferdig utdannet. I stedet for å gå hjem og nave brukte jeg tiden på å skrive forretningsplan. Jeg viste den til pappa, og han oppmuntret meg til å komme i gang. Uansett utfall ville det vært en enorm erfaring å ha med seg, og jeg satset ikke mer penger enn jeg hadde «råd» til å tape.

Forretningsideen har endret seg underveis. Først lagde jeg treningsdvd-er faktisk, men fra og med januar 2011 var Get Inspired blitt en Nettbutikk med Treningsklær til sporty jenter. I dag er vi store på sko og sportswear også.

Vi har kommet langt synes jeg. Vi er bortimot 20 ansatte og skal omsette for rundt 60 millioner i 2015. Vi er nok en av de største nettbutikkene innen Treningsklær i Norge. Vi har ikke tenkt til å stoppe veksten enda, så vi ser mot nye mål. Kanskje begynner vi å titte over landegrenser etter hvert også?

Utfordringer og oppturer

Det har vært mange forskjellige utfordringer underveis. Når du tror du har kontroll på noe, dukker det alltids opp noe nytt. F.eks det å være en leder er noe helt annet enn det å være en gründer, og det er mye å sette seg inn i når man har ansatte. Ellers så var de to første årene uten inntekt, og uten særlig god respons veldig tung. Jeg var alene om alt og hadde ingen å sparre med. På et tidspunkt var jeg i ferd med å gi opp.

Min største opptur var vel den dagen den løsnet. Det var et vendepunkt etter at KK.no skrev en artikkel om en tights som det kun var jeg i Norge som solgte. Bestillingene haglet inn – det var lykkefeeling det! Etter hvert begynte jeg å få kunder i databasen som også kjøpte nyheter når de kom. Sosiale medier har også helt klart vært en suksesskriterie for Get Inspired.

– Hvorfor tror du at du har lyktes som gründer?

– Helt klart arbeidsinnsatsen min. Jeg har jobbet ekstremt mye, og svært målrettet. Jeg har hele tiden hatt en god magefølelse og en vilje av stål til å få det til. Jeg tror personene bak en forretningside er avgjørende for om ideen blir en suksess. Det at jeg hele veien har vært så personlig via sosiale medier har også gitt meg et fortrinn. Kundene føler de kjenner oss, og det gjør det mer trygt å handle hos oss. Vi ønsker at kundene skal føle at de handler av noen, og ikke kun et nettsted.

Gründerskolens verdi

Spesielt det å lære hvordan skrive forretningsplan har hjulpet et godt stykke på vei. I tillegg er det veldig positivit å være i et miljø hvor det er fokus på innovasjon og entreprenørskap, det gjør at man blir ekstra gira på å starte noe. Jeg lærte utrolig mye det semesteret, synes generelt hele Gründerskolen er et suverent studie!

Siljes råd for kommende studenter til Gründerskolen

Selv var jeg på Gründerskolen i Shanghai, og det var helt rått! Det var ekstremt mye å gjøre, men det må man bare være innstilt på. «Hard work is the key to success», vettu. I tillegg er det viktig å knytte nettverk, så litt «vinos» innimellom må man også prioritere.

Se nettbutikken på: www.getinspired.no

Skrevet av Linda Therese Myrvang, styremedlem i Gründerskolen Alumni

En kommentar om “– I stedet for å NAVe brukte jeg tiden på å skrive forretningsplan

Kommentarer er stengt.