Hjelper konsulentfirmaer med å synliggjøre kompetanse

Under Startup Weekend i Oslo for tre år siden møtte GSA-medlem Nicolai Rønneberg Nielsen tilfeldigvis Erling Wegger Linde. Noen måneder senere, midt under innspurten på masteroppgaven, fikk Nicolai en telefon fra Erling som hadde et kjempespennende prosjekt han ønsket bistand med. Resultatet ble firmaet CV Partner.

Firmaet hjelper konsulentfirmaer å dokumentere og kommunisere hvilken kompetanse deres konsulenter besitter. Kundene deres bruker CV Partner som et verktøy i forbindelse med salg (tilbud, anbud og rammeavtaler) og kompetanseanalyser/utvikling.

– Vi ser et behov for vårt produkt i alle kunnskapsbedrifter, det være seg entreprenører, advokatfirmaer eller andre rådgivningsbaserte selskap, sier Nicolai Nielsen.

Fra Word til CV Partner

En av CV Partner sine kunder er Webstep med nærmere 400 ansatte. De blogget for noen måneder siden om en enklere hverdag etter å ha tatt i bruk CV Partner sitt verktøy. Tidligere brukte selskapet mye tid og energi på å innhente, oppdatere og kommunisere konsulentenes kompetanse da alt foregikk i Word.

Nå som vi har tatt steget fra Word til CV Partner åpner det seg nye muligheter for kundekommunikasjon. I tillegg til CV-er er det enkelt å lage kompetansematriser, prosjektpresentasjoner og produktblader som er skreddersydd i forhold til hva våre kunder er opptatt av. Mens vi før brukte masse tid på å innhente informasjon om hvem som kunne hva, kan vi nå visualisere hva vi kan, hvilke bransjer vi er representert i, hvilke kunder vi jobber med og hvilke konsulenter som har bistått med hva i de ulike prosjektene.”

Ekspansjonsplaner

Selskapet har siden oppstarten fokusert på konsulentfirmaer basert i Norge innen IT-bransjen. De har kunder som Sopra Steria, Webstep, Computas og Miles.

– Vi har troen på langsiktig organisk vekst og har allerede startet vårt inntog i Sverige og Danmark. På lengre sikt er målet å ha kunder over hele verden.

Ikke tilfreds med status quo

Nicolai Nielsen har bakgrunn fra interaksjonsdesign ved UiO og Gründerskolen i San Francisco fra sommeren 2010. Han forteller om ønsket om å bli gründer.

– Jeg har alltid vært opptatt av å forbedre ting og aldri vært fornøyd med status quo. Hvis man skal overleve som bedrift er man nødt til å endre, uansett hvor bra det går. I store firmaer og konsern er det ofte lang vei fra ide til utførelse, en ide skal ofte gjennom en del internpolitikk, hvor beslutningstakerne som oftest sitter høyt i organisasjonen med et ønske om stabilitet fremfor endring.

– Som gründer har man mulighet til å gjøre ting, se hvordan det fungerer i praksis, og så eventuelt endre det etter at man ser hvordan det går. Det er utrolig deilig å jobbe med rask, kontinuerlig forbedring!

Erfaringen fra Gründerskolen

– Gründerskolen ga meg først og fremst et globalt perspektiv. Jeg sitter også igjen med mye tanker rundt caseoppgavene vi hadde på Berkeley. I Norge har man ofte en teori om at universitetene ligger i forkant når det gjelder utvikling, men med dagens innovasjonshyppighet, spesielt innen IT, er det naivt å tro at man ikke kan lære noe av historier fra andre bedrifter. Bare se hvor nært forhold universiteter som Berkeley og Stanford i Silicon Valley har til næringslivet.

– Ta initiativ og vær nysgjerrig

Rønneberg gir avslutningsvis noen råd til årets studenter ved Gründerskolen.

Sett dere godt inn i hva de forskjellige bedriftene jobber med, og når dere første dag er hos den nye bedriften – ta initiativ og vær nysgjerrig. Når bedrifter henter inn interns, vet de ofte ikke selv hvilket ubrukt potensial de har hentet inn. Får dere nyss om noe ”meet-ups”? Dra dit!

– Og ikke glem å ha det morsomt, det å være gründer handler jo om nettopp det – elske det man holder på med og glede seg til å gå på jobb. Bli med på alle turer dere kan og bli kjent med alle de andre – du kommer ingen steder uten et nettverk.

Skrevet av Marie Tørvold og Christian Høie Lie, styremedlemmer i Gründerskolen Alumni

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s