POST-GRÜNDERSKOLEN: Tilbake til «The Golden City» – denne gang på egenhånd

IMG_7389
Photo credit: Audun Ingebrigtsen

Mitt navn er Ingvild Karine Sandmo, og jeg er en del av GSA-styret for 2016. De tolv neste ukene befinner jeg meg i startup-mekka San Fransisco for å jobbe i en oppstartsbedrift jeg har blitt med i. Jeg ønsker i løpet av denne tiden å prøve å dele noen av tankene, inntrykkene og erfaringene jeg gjør meg her. Målet er å være åpen og ærlig, både rundt oppturer og nedturer i oppholdet. Alle mine innlegg fra San Francisco vil inngå i serien «POST-GRÜNDERSKOLEN».

Sommeren 2015 var jeg på Gründerskolen i San Fransisco. En fantastisk opplevelse fra start til slutt. Gjennom de tre månedene var jeg intern hos en veldig lovende oppstartsbedrift i sin ”Pre-Launching”-fase og jeg lærte utrolig mye om hvordan det er å jobbe i en startup. Skoledagene på Berkeley var vell så lærerike på det teoretiske plan, samt gjennom utfordrende oppgaver – for eksempel å lage en forretningsplan og fremføre en ”investors pitch”. Jeg har tidligere gått tre år på Universitetet i Tromsø og tatt en bachelor i Ledelse, Innovasjon og Marked. Utover dette har jeg vært svært aktiv i studentorganisasjonen Start Norge, og jobbet med å fremme entreprenørskap blant andre studenter. Min interesse for innovasjon og entreprenørskap er stor, og jeg vil tørre å påstå at jeg har en del relevant erfaring og teoretisk kunnskap om temaet, men jeg har enda ikke en ”hands on” erfaring på å være med å utvikle noe fra en tidlig fase.

Da sommeren nærmet seg slutt, var det en stor del av meg som ikke ønsket at oppholdet var over. Desto mer jeg lærer og erfarer om entreprenørskap, desto mer drevet blir jeg mot å være en del av dette selv en dag. Jeg dro hjem fra San Fransisco mange erfaringer rikere, og med et stort håp om at jeg en dag skulle få muligheten til å oppleve mer av denne fantastiske byen og det unike miljøet.

IMG_5058  IMG_5332

Hjemme fikk jeg en følelse av å bli slått litt i ansiktet av virkeligheten. Jeg hadde bestemt meg for å ikke søke på en master, og hadde heller ikke gått aktivt inn for å sikre meg en spennende jobb etter sommeren. Planen var å jobbe på klesbutikken jeg har deltidsjobb hos, samt å ha hovedfokus på Start som jeg enda hadde et aktivt verv i ut året. Dette var for så vidt noen veldig tidkrevende, utfordrende og morsomme måneder. Allikevel var det noe som manglet.

IMG_20160130_141127_Fotor
Dolores Park – med utsikt mot sentrum av San Fransisco

Gjennom studier, arbeidserfaring og Gründerskolen hadde jeg sett flere eksempler på hvorfor nettverk og kontakter er ekstremt viktig. I november i høst fikk jeg erfare dette selv. En av mine nærmeste venner, samt Start-kollega, hadde startet en bedrift som tidligere den høsten hadde fått plass på en akselerator i San Fransisco (The Alchemist). Han reiste i full fart over dammen for å realisere drømmene sine med bedriften Proxloop.

IMG_20160127_105706
Twin Peaks

Heldig som jeg var, fikk jeg tilbud om å komme tilbake til San Fransisco for å bli med på eventyret – et drømmetilbud for meg.

Så her er jeg. Tilbake i favorittbyen, mer motivert enn noen sinne. Denne gang står jeg på egne ben og har ikke noe sikkerhetsnett å falle til gjennom Gründerskolen.
Det er ”Make it or break it” – rett og slett. Jeg har mye jeg skal gjennomføre de neste tre månedene, og gleder meg til fortsettelsen på dette eventyret. Jeg avslutter innlegget med en litt klissete sitat som jeg kjente meg veldig igjen i:

”It’s an odd thing, but anyone who disappears is said to be seen
in 
San Fransisco” – Oscar Wilde

 

