500 Nordics Demo Day. Image ©Dan Taylor/MediaPunk.io.

For bookings contact - dan@heisenbergmedia.com or +447821755904

Tatt permisjon for å satse på reiseportal

– Ambisjonen er å bli en global tjeneste folk bruker når de er ute og reiser og som kan bidra til å finne de gode og lokale opplevelsene, sier GSA-medlem Andreas Bollestad Pedersen om oppstartsselskapet Routes.

Andreas Bollestad Pedersen (25) og Michael Gunnulfsen (26) gikk sammen på Gründerskolen i San Francisco i 2013. Etter endt opphold på USAs vestkyst dro de tilbake til Norge hvor begge to startet i rubrikkselskapet Finn.no. Med i bagasjen hjem var også et felles ønske.

– Michael og jeg bestemte oss for å starte noe sammen etter Gründerskolen, forteller Bollestad Pedersen.

Lysten til å starte noe sammen førte til at at de meldte seg på StartupWeekend. Der møtte de på designer Bendik Skotland Hansen (24), som også var mannen med ideen til selskapet Routes. Senere har også Truls Skeie (26), IT-konsulent i Iterate, blitt en del av teamet.

Inkubatorprogram

Etter StartupWeekend har de holdt på med prosjektet på deltid, før de bestemt seg for å ta permisjon fra sine respektive jobber.

Fra midten av januar til midten av februar deltok Routes sammen med 12 andre gründerbedrifter på et intensivt akseleratorprogram i regi av 500 Nordics (den nordiske delen av den Silicon Valley-baserte oppstartsinvestoren 500 Startups).

Ifølge Dagens Næringsliv har 500 Startups investert over 200 millioner dollar (tilsvarende omkring 1,7 milliarder kroner) i mer enn 1.300 selskaper i 50 land.

Routes er ikke det eneste selskapet som 500 Nordics’ har fattet interesse imed tilknytning til Gründerskolen. Også Gründerskolen Alumni-selskapene Graphiq Design Collective (kobler grafiske desginere med oppdragsgivere) og Iris Al (kunstig intelligens for vitenskap) deltok på akseleratorprogrammet til oppstartsinvestoren- og mentoren nylig.

I løpet av akseleratorprogrammet på fire uker fikk Routes ut et produkt i markedet, som nå er tilgjengelig for nedlasting.

(Saken fortsetter under bildet.)

500 Nordics Demo Day - Image by Dan Taylor - dan@heisenbergmedia.com
TEAMET: Michael Gunnulfsen (til venstre), Truls Skeie, Andreas B. Pedersen og Bendik Skotland Hansen. Her fra 500 Nordics Demo Day. Foto: Dan Taylor/MediaPunk.io.

Stor konkurranse

– Ambisjonen er å bli en global tjeneste folk bruker når de er ute og reiser, og som kan bidra til å finne de gode og lokale opplevelsene, sier Bollestad Pedersen.

Han beskriver Routes som en reiseapplikasjon der folk kan finne byguider, i et nytt og innovativt format.

– Brukere lager rutene og deler dem med andre, slik at når du kommer til en ny by kan du enkelt finne unike opplevelser, uten å tenke på planlegging. Hver rute har et kart med veibeskrivelser og kollektiv informasjon, samt aggregerte bilder fra Instagram, og anmeldelser fra Yelp og Foursquare.

(Saken fortsetter under bildet.)

banner.ph4[1]
«A local in your pocket», skriver Routes i selskapets promoteringsmateriell.
Selv om det er stor konkurranse og mange konkurrenter, mener Bollestad Pedersen at det er et marked for deres produkt.

–  Det er mange apper innen det vi holder på med, men vi mener det er ingen som løser det godt nok. Folk bruker i gjennomsnitt over tre apper og ser på 38 reisesider når de reiser. Vi ønsker å redusere dette og gjøre det enklere å planlegge ferien sin, avslutter Bollestad Pedersen.

Skrevet av Christian Høie Lie, styremedlem i Gründerskolen Alumni

Advertisements

Kommentarer er stengt.