POST-GRÜNDERSKOLEN: Søker oppskrift på den perfekte investor pitch – om den finnes.

Denne uken fikk vi dato for vår demo dag. Performance-Board-Group-Investor-Solutions-website-image

For de som ikke er kjent med begrepet betyr dette at vi har en 6 minutters lang pitch foran ca. 200-300 investorer. Den 19. Mai skjer det altså. Til da er det mye som må være klart, og vi har noen spennende uker foran oss. Noe av det aller viktigste er dog å sørge for at pitchen leverer akkurat den informasjonen som investorer er ute etter å vite.

I forbindelse med dette har vi gjort litt research. Jeg lærte mye om dette i sommer gjennom Gründerskolen, og vi har heldigvis mye bra ressurser fra akseleratoren vår her. Allikevel har jo ingen av oss faktisk hatt en ordentlig investor pitch før. Jeg tenkte jeg kunne liste opp de viktigste tingene jeg har forstått at bør være med, men jeg er ekstra interessert i å høre fra dere som kanskje har noe erfaring, kunnskap eller meninger om dette temaet. Hva skal inn i en perfekt investor pitch?

Her er altså de viktigste punktene jeg har trukket ut:

Problem: ”Painkiller vs. Vitamine”
Det betyr rett og slett at problemet du prøver å løse bør være et smertepunkt hos kundene dine. Løsningen din bør kunne hjelpe dem å fjerne denne smerten, heller enn å være et vitamintilskudd for å forbedre hverdagen litt. For å kunne vise at det er et problem bør du ha snakket med kundene dine, og her gjelder det å ikke ha spurt hva de synes om din idé, men faktisk om hva de opplever av utfordringer og problemer.

Marked: Hvem, hvor og størrelse
Hvem er kundene dine – og hvem kan være potensielle kunder ettersom bedriften din utvikler seg? Investorer vil vite hva som er størrelsen på dagens marked, hvor stort det potensielle marketed er og hvor er kundene er. Det siste spørsmålet, angående hvor de er, er også en indikator på hvor du bør være plassert for å vise investorer at du går ”all in”: Du bør være der kundene dine er.

Business model: Hvordan tjener du penger?
Dette er viktig. Investorer ønsker nemlig å få tilbake 10X av sin investering i de selskapene de går inn i. Grunnen til dette er ren matte: Det er ikke mer enn 1 av 10 selskaper som lykkes (om det i det hele tatt er så mange), og dermed må investorer prøve å sikre at ett selskap kan gi tilbake avkastning for de ni som mislykkes. Så hvordan skal du få inn disse pengene? Dette er avhengig av kunder og av produkt.

Team: ”An idea is nothing without execution”
Når investorene tror du skal løse et viktig problem, de tror markedet ditt er stort og de tror du kommer til å tjene penger, så skal de være sikre på at personene bak dette faktisk kan gjennomføre det de står for. Investorer krever gjerne at du legger fra deg alt annet for kun å fokusere på startupen din. De vil vite hvorfor personene i teamet jobber godt sammen, og de vil være sikre på at teamet innehar  rett kompetanse. Her spiller kjerneteamet en viktig rolle, men også rådgivere i selskapet.

Dette er de viktigste punktene jeg har funnet etter litt research. Det må også nevnes at dette er i forbindelse med seed raising – altså veldig tidlig fase. Ettersom man beveger seg inn i Series A, men kanskje spesielt fra Series B og utover, så er det kanskje andre ting investorer fokuserer på. Nå vil jeg gjerne ha innspill fra dere – hva bør vi huske på for å virkelig lykkes på vår demo dag?

Elevator-Pitch1

Advertisements