Kahoot-gründerens tre råd til deg som skal skalere en bedrift

Johan Brand tok Gründerskolen i Boston i 2006. I 2012 etablerte han lærings- og spillplattformen Kahoot. I dag, fire år senere, kan selskapet vise til en enorm suksess og tilstedeværelse i mer enn 200 land.

Torsdag 14. februar var Brand førstemann ut i Sofaprat – Gründerskolen Alumnis nyeste tilbud til medlemmene. I samtale med styremedlem Marie Tørvold delte han erfaringer fra å skalere Kahoot fra et lite selskap med utspring fra We Are Human i London og NTNU i Tronheim, til et verdensomspennende selskap med 28 millioner månedlige brukere.

– Forretningsideen til Kahoot er å skape en merkevare og plattform for hvordan mennesket lærer i dag. Vi ønsker å bygge en bedrift som skaper lærelyst, motiverer og utdanner menneskene som skal skape vår fremtid, uttalte Brand i forbindelse med et intervju vi gjorde i mai i fjor.

LES OGSÅ: Månedlig Sofaprat med Gründerskolen Alumni gründere og andre som jobber med oppstartsbedrifter

Bedriftskultur

En av hemmelighetene Brand mener har vært viktig for Kahoot er bedriftskulturen. I starten var det kun noen få ansatte. I dag, fire år etter oppstarten, har selskapet 40 ansatte i Australia, Filippinene, og flere stater i USA og kontorer i Oslo, London og Austin i USA.

Ved opprettelsen av nye kontorer tar Brand alltid en av sine trofaste ansatte, som er fortrolig med kulturen, og utplasserer ved det nye kontoret. Det gjøres nettopp for å bevare den viktige og «riktige» kulturen i selskapet. Videre forteller Brand at selv om selskapet stadig vokser, foregår det ikke en endring i Kahoot!

– Det er kun neste steget, det er ikke endring, sier Brand.

(Saken fortsetter under bildet.)

DSC_0106.JPG
FULLT HUS: Anslagsvis 50-60 personer møtte opp for å høre Johan Brand på Sofaprat – et lavterskel arrangement i regi av Gründerskolen Alumni hvor målet er å dele gründererfaringer. Foto: Christian Høie Lie

Brukervekst

Selv om Kahoot har opplevd stor suksess og millioner av brukere omfavner tjenesten, har ikke selskapet begynt å tjene store penger. Under Sofaprat fortalte Brand at fokuset til Kahoot! frem til i dag har vært på brukervekst og utvikling av et solid produkt personer og organisasjoner ønsker å bruke.

– Noe av det som er unikt med Kahoot er at vi har en skalerbar modell. Det er også noe vi har forsøkt å vise til investorer når vi er rundt for å hente inn mer penger til selskapet.

– I begynnelsen puttet vi alle krefter inn i det amerikanske markedet fordi det var et stort, men samtidig homogent marked. Senere har vi prøvd å bevise at modellen fungerer godt også i andre helt ulike markeder, som for eksempelvis Storbritannia, forteller Brand.

LES OGSÅ: Vil hjelpe andre å tjene penger på leiligheten mens man er på ferie

Tre gode råd

Som siste oppgave på Sofaprat fikk Brand i oppgave å gi sine tre beste råd til andre som skal skalere et selskap. Her er svarene han ga den fremmøtte forsamlingen.

  1. Forstå dynamikken ved «up-selling». Få folk til å se og elske deg. Kahoot-gründeren viser til et sitat fra den amerikanske forretningsmannen Fred Wilson «If you wanna scale, you need to have the mass with you».
  1. Planlegg for å skalere fra deg én. Ta eksempelvis i bruk gratis / billig tjenester som dekker behovene dine kortsiktig, mens du planlegger / utvikler hva du trenger på sikt.
  1. Forstå branding – ta det seriøst. I Kahoot kaller vi det «en lissens til å undervise». Bygg en merkevareplattform som gir deg muligheten til å tilby, utvikle eller kjøpe opp tjenester utover ditt første produkt.

(Saken fortsetter under bildet.)

Foto: Christian Høie Lie
SOFAPRAT: I samtale med styremedlem Marie Tørvold delte gründer Johan Brand erfaringer fra å skalere Kahoot til et verdensomspennende selskap med 28 mill. månedlige brukere. Foto: Christian Høie Lie

LES OGSÅ: Tatt permisjon for å satse på reiseportal

Kahoot! hadde ikke blitt til uten GSA

Da vi intervjuet Brand i mai fjor, fortalte han at Gründerskolen og alumniforeningen har vært svært viktige for ham.

– Erfaringen fra GS har vært ekstremt nyttige. Jeg fikk teste ut egne ideer og ferdigheter i et ekstremt kompetitivt marked. Videre ble jeg eksponert til hvordan USA gjør business i vekstbedrifter og ikke minst fikk jeg bygget et veldig sterkt og godt nettverk både i USA og Norge.

– Jeg har gjort business med og brukt mitt GSA-nettverk aktivt siden vi forlot Boston. Kahoot! hadde ikke blitt til uten GSA, det var nettverket og et alumnimøte som skapte relasjonen mellom meg og Emil Økstad fra NTNU.

I tillegg til Emil Økstad gikk også Martin Grimeland på Gründerskolen i Boston sammen med Johan i 2006. Grimeland er i dag Head of Development hos Kahoot.

 

meetupDu kan bli med i meetup-gruppen vår for å få med deg når det Sofaprat neste gang og hvem vi har invitert til å ta en prat. Du finner hele programmet for 2016 på Meetup.com

facebookEller du kan følge Facebooksiden til Gründerskolen Alumni og gruppen vår hvor sofapratene også vil deles.

Skrevet av Christian Høie Lie, styremedlem i Gründerskolen Alumni

Advertisements