Allerede brukere i 50 land – én måned etter lansering

Inzpire.me, en markedsplass for bloggere og annonsører, har én måned etter lansering registrerte bloggere i 50 land. I tillegg har over 100 annonsører tatt tjenesten i bruk. Marie Mostad, som tok Gründerskolen i Boston i 2013, er én av de to gründere bak selskapet.

Veksten er størst i Europa, men interessen har også vært stor i USA, Asia og Sør-Amerika, ifølge Mostad. Medgründer og daglig leder, Mats Lyngstad er glad for den varme mottakelsen.

– Dette er en bekreftelse på at det er et behov for tjenesten vår. Vi har laget et verktøy som gjør det enkelt for annonsører å finne bloggere i alle kanaler og som passer deres merkevare. Dette gir igjen bloggere større tilgang på oppdrag, sier Lyngstad.

Gjør agenter overflødig

– Ved å fjerne bruk av dyre agenter i prosessen vil en større del av budsjettet kunne legges i kampanjer, noe som kommer både bloggere og annonsører til gode, sier Lyngstad.

Inzpire.me er en selvbetjeningsplattform, hvor annonsører kan booke bloggere til kampanjer i en rekke kanaler, fra Instagram og Snapchat til YouTube og nettside­blogger. For øyeblikket har bloggere på Inzpire.me tilsammen 8,5 millioner følgere på Instagram og over 500 000 ukentlige lesere på sine nettsideblogger.

Slik fikk de ideen

Ideen kom etter selv å ha opplevd hvor frustrerende og tidkrevende det kan være å finne relevante bloggere og knytte kontakt.

– Spesielt for oppstartselskaper kan det å finne gode bloggere som matcher både budsjett og det man ønsker å oppnå, være en nærmest en umulig oppgave. På samme måte har bloggere uttrykket at de sliter med å komme i kontakt med selskaper de ønsker å samarbeide med, sier Mostad.

(Saken fortsetter under bildet.)

MatsogMarie
GRÜNDERE: Mats Lyngstad og Marie Mostad. FOTO: Inzpire.me

– Et stort pluss

Mostad og Lyngstad traff hverandre under studietiden på Norges Handelshøyskole i Bergen, og satt sammen i UKEstyret i 2012.

– Det var et stor pluss da vi bestemte oss for å ta sats og lansere Inzpire.me sammen. Vi vet at vi er et solid team, forteller Mostad.

Fikk smaken på Boston

Mostad tok Gründerskolen i 2013 i Boston. I byen som huser noen av verdens beste universiteter hadde hun internship i teknologiselskapet Rest Devices. Etter avsluttet mastergrad på NHH, flyttet hun i 2014 tilbake til Boston for å jobbe for Rest Devices på heltid som Creative Director.

– Helt siden det første møtet med gründerverden i 2013 har drømmen om å starte noe eget vokst seg større og større, sier Mostad.

– Etter å ha pustet og åndet «start-up life» hos Rest Devices i to år, er jeg godt kjent med både oppturene og nedturene man kan forvente å møte på i en oppstartsbedrift, avslutter Mostad.

Skrevet av Christian Høie Lie, styremedlem i Gründerskolen Alumni

Advertisements