Valgte å «skyte før de siktet» – nå forventer de månedlig vekst på 30%

Design-plattformen Graphiq ble unnfanget på Gründerskolen i Boston 2015 av Erik Sandsmark og Jakob Palmers. I fjor vokste Graphiq sin kundebase med 10% hver måned, tross minimalt markedsføring. I år regner de to gründerene, som nå har et betraktelig større og mer internasjonalt team, med en månedlig vekst på nærmere 30%. Som Erik sier: Uansett hva som skjer så har vi det i alle fall veldig gøy på jobbGSA tok en prat med Erik for å høre mer om forretningsideen, samt deres smeller og oppturer som gründere.

Hva er Graphiq?

Graphiq er i følge nettsiden vår «et kollektiv med håndplukkede frilans-designere klare til å lage din neste nettside, presentasjon, logo, illustrasjon eller animasjon.” Hvilken genial fyr kom på den formuleringen? Du kan kalle det en plattform som kobler bedrifter med grafiske designere, Uber for design, eller min favoritt: Uber for Airbnb (det ble dessverre nedstemt som slagord). 

Vårt faktiske slagord er “din grafiske design-partner” og det sier vi fordi i stedet for å ha en stor in-house design-avdeling (som ingen av dere har råd til) eller dyre avtaler med et tregt byrå kan du simpelthen bruke oss til alle dine grafiske design-behov.

Website in context2
http://www.graphiq.design

Hvordan kom dere på forretningsideen Graphiq? 

I motsetning til alle andre geniale forretningsidéer ble ikke denne unnfanget på en buss på vei hjem fra jobb, skrevet ned i en Moleskin og børsnotert neste dag. Sannheten er at Jakob og jeg digget å jobbe sammen og at vi digget to-sidige plattformer. Hva gjør man da? Jo, man lager en liste på ca. 100 plattform-idéer. Her skal dere få noen gratis: «Airbnb for private badebasseng”, “Uber for rørleggere” eller “Uber for privatfly” (denne finnes faktisk). Vi kokte listen ned til fem vi mente var bra, så vurderte vi de fem utifra en del kriterier. Det viktigste kriteriet var at vi skulle ha gode forutsetninger for å drive akkurat denne biznizen. Jeg hadde ikke badebasseng, Jakob var ikke rørlegger og vi hadde aldri sett et privatfly. 

Det vi derimot hadde erfaring med var designtjenester. Jeg er designer og vet hvor tidkrevende og vanskelig det kan være å skaffe arbeid som frilanser, mens Jakob hadde jobbet i et reklamebyrå hvor de til stadighet sleit med å finne gode nok designere i tide for prosjektene deres. Slik ble idéen født, men modellen har gått fra å være en åpen, Finn-aktig plattform der du kunne finne hovedsakelig design-studenter til en jobb, til den kvalitetssikrede designpartner-modellen vi har i dag.

Det var i Boston at idéen ble unnfanget. Som et resultat av fantastisk mye bra input fra medstudenter, lærere og omgivelser. Gründerskolen er et kroneksempel på hvor viktig input er – den sommeren gjorde jeg det vanskeligste valget i livet mitt (å gå ut av min daværende oppstartsbedrift), og det beste (starte Graphiq). Det hadde ikke skjedd hvis jeg bare hadde sittet og jobbet.

Etter Gründerskolen har vi vært med på 500 Startups nordiske akseleratorprogram, blitt utnevnt som en av de “500 most promising tech startups” av konferansen Pioneers i Wien, sikret én million i finansiering fra Forskningsrådet og viktigst av alt gjort over 150 designprosjekter for alt fra startups til selskaper som DNB, Tine, Telenor, BDO, Evry, Nortura, og Aker BioMarine.

Lene Sørøy Neverdal 3
Foto: Lene Sørøy Neverdal

Hva er det beste tips til andre gründere?

Jeg har tre tips jeg gjerne vil dele som vi lever etter hver dag i Graphiq (de har fått fine, engelske navn fordi jeg har stjålet dem fra andre): “Ready, Fire, Aim”, “Retention Before Acquisition” og “Balance, Young Padawan”

  • Ready, Fire, Aim: Denne lærte jeg i Boston. Det handler simpelthen om at du umulig kan vite utfallet av et valg før du faktisk gjennomfører det. Derfor burde du skyte først, og så sikte. Da er det mye lettere å treffe blinken. For å ta det ned fra det abstrakte kan jeg dele hvordan vi har utviklet Graphiq: Vi brukte åtte dager fra vi bestemte oss for å starte Graphiq til vi hadde lansert den første plattformen. Her tror jeg mange selskaper driter seg ut – de bruker for lang tid og for mye penger på å utvikle noe de tror vil fungere. Derfor har vi lansert et uttrykk som vi kaller Gaffa Hacking – det handler om å koble sammen mange løsninger for å få en fungerende helhet (som å gaffe sammen masse greier for å lage en bil). Først nå, nesten ett og et halvt år etter lansering jobber vi med å utvikle skreddersydd teknologi for vår bedrift.
  • Retention Before Acquisition: Nå bør du ha fulgt med i timen på Gründerskolen for å huske hva dette betyr (hvis ikke – google). Før du kan skaffe 1000 kunder må du skaffe én. Når du har skaffet én, så må du gjøre alt du kan for at den ene blir fornøyd. Hvis du skaffer 1000 kunder med en gang, men tjenesten din fortsatt suger, blir de 1000 fort til 0. Hvis du derimot skaffet én, og den kunden er fornøyd blir den kunden fort til to osv.Det viktigste vi gjør i Graphiq er at hver eneste kunde skal bli fornøyd. I hele 2016 gjorde vi minimalt med markedsføring og aktivt salgsarbeid, likevel vokste vi 10 % hver måned. Dette kom av referanser (den beste markedsføringen), og dette får du kun hvis du leverer en bra tjeneste.
  • Balance, Young Padawan: Det verste jeg vet (rett foran grønn oliven) er å høre gründere som klager over at det er så mye å gjøre. Du har valgt det selv og det trenger ikke være sånn. Jeg er en sterk tilhenger av et balansert liv, både fordi det generelt er diggere og fordi jeg er overbevist om at det også fører til bedre resultater for selskapet ditt. Gode idéer, refleksjoner og energi kommer når du er på tur i marka, ikke mens du stresser mellom to møter du aldri burde dratt i. For å bruke en metafor jeg har kommet på helt selv: Du er for opptatt av å ro båten til å innse at den har en påhengsmotor.

Hva er det dummeste du har gjort som gründer?

Jeg dreit meg ut ved å gjøre en feil i en kontrakt en gang. Det kosta oss et femsifret beløp. Dette er faren med å være litt for trigger-happy (les: ready, fire, aim), noen ganger skyter du deg selv i foten. Jeg lærte i hvert fall at kontrakter er viktige å ha i orden, og det har vi nå (tror jeg).

17230357_10158427691020360_176052080_o
Foto: Lene Sørøy Neverdal
