– Kahoot! hadde ikke blitt til uten GSA

kahoo_speaking

Jeg fikk snakket med Johan Brand som er medgründer av Kahoot!, et edtech-selskap som virkelig er i vinden globalt. Allerede setter de store spor i klasserommene rundt omkring i verden. Johan hadde nettopp lagt SXSW bak seg med stor suksess og var fortsatt i USA, noe jeg hører er der det er flest Kahoot!-brukere i verden. Johan gikk på gründerskolen i Boston våren 2006.

– Forretningsideen til Kahoot! er å skape en merkevare og platform for hvordan mennesket lærer i dag. Vi ønsker å bygge en bedrift som skaper lærelyst, motiverer og utdanner menneskene som skal skape vår fremtid.

Setter opp kontor i USA

Selskapet ble etablert i slutten av 2011, og det er fortsatt ungt.

– Vi er et ungt selskap, stiftet helt på slutten av 2011 og slapp Kahoot! på markedet høsten 2013. Fasen vi er i nå er å oppdatere, forbedre og bygge nye features inn i vårt første produkt, samtidig som vi skalerer organisajonen for å møte veksten i brukere. Vi setter opp kontor i USA og jobber med den større visjonen. Kahoot! skal skape en leken global læringsplass.

Hvorfor valgte du å bli gründer?

– Jeg valgte det vel ikke, jeg ville det. Har villet det hele livet. Skapertrangen er stor, så det å være gründer ga meg muligheten og utfordringen å jobbe uten grenser.

Å stå sterk i stormen

– Største utfordringen er takle alle oppturer og nedturer personlig, å stå sterk i stormen. Tørre snakke besserwissere og skeptikere i mot, ha umåtelig tro på den retningen man har satt, men likevel være ydmyk nok til at man lytter på andre så man kan justere kursen når det trengs. Folk følser seg smartere når de kritiserer, og folk er redd for støtte noe nytt. Så ta det ikke personlig, men heller som en utfordring.

Jeg lurer på om det var når Disney sin sjef for innovasjon sa i et privat møte her i USA: wow, 35 millioner brukere i klasserom, det har ikke vi fått til enda.

Kahoot! hadde ikke blitt til uten GSA

– Erfaringen fra GS har vært ekstremt nyttige. Jeg fikk teste ut egne ideer og ferdigheter i et ekstremt kompetetivt marked. Ble eksponert til hvordan USA gjør business i vekstbedrifter og ikke minst jeg fikk bygget et veldig sterkt og godt nettverk både i USA og Norge. Jeg har gjort business med og brukt mitt GSA-nettverk aktivt siden vi forlot Boston. Kahoot! hadde ikke blitt til uten GSA, det var nettverket og et alumnimøte som skapte relasjonen mellom meg og Emil Økstad fra NTNU.

Emil Økstad gikk på gründerskolen i Boston sammen med Johan i 2006.

Dersom du ble invitert på lunsj med administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, hvilket råd ville du gitt henne og ledelsen i Innovasjon Norge i deres arbeid med gründere?

– Gi flere bedrifter og gründere en krevende, men stabil platform for å teste sine ideer og selskaper ute i verden. Sett krav til at de tar turen ut, prøver hardt og virkelig utvikler seg. Jobbe med åpne krav for hva som kreves, som folk skjønner og bruk næringslivet mer aktivt i å validere ideer/strategier. Den kompetansen
har ikke IN internt, den sitter der ute blant de som jobber i skyttergravene.

Hva er ditt råd til årets studenter ved Gründerskolen som snart om få måneder reiser utenlands for studier og internship?

– Cliché nr 1, grip dagen. Virkelig, drar du på Gründerskolen for en sosial fyllekule i noen måneder kaster du bort ditt livs sjanse til å bygge en bedre fremtid for deg selv og oss alle.

Skrevet av Merete Grimeland (tilfeldigvis også fra GS Boston 2006), styremedlem i GSA